Webbspel - Extrude Interactive

Exempel på framgångsrika spel


Monzta Grand Prix

I februari 2006 släpptes bilspelet Monzta Grand Prix och det lanserades på hemsidan www.brynas.se. Redan första månaden hade spelet 220 000 unika besök och toppnoteringen för en dag hamnade på 42 000 unika besök (varav 36 000 även var unika besökare).


Spelet är väl utfört och spelidén hade en naturlig koppling till huvudsponsorn Monzta och Volvo driving academy. Länk fanns förstås till spelet på Brynäs hemsida men i övrigt gjordes inga insatser för att sprida det.

Ganska snart visade det sig att fler besökte spelet än som Brynäs hemsida. Spelet hade hade skapat ett stort intresse och länkar till det lades ut på flera hemsidor och spelportaler. Det här var innan Facebook och sociala medier och det visar att även utan dem gick det alltså att få stor spridning.

Förutom produktionen lades i princip inga kostnader på att marknadsföra det (förutom att vi tipsade några av spelportalerna om spelet). Ett år senare har webbspelet haft ungefär en miljon besök vilket ger en kostnad per besök på ca: 8 öre per spelad omgång. Eftersom varje spelare spelar spelet flera gånger och även tittade på highscorelistan hamnar kostnaden på under 5 öre per tusen exponeringar (CPT 5).

Då bör man tänka på att vi enbart räknat på exponeringen i själva spelet och inte alla de exponeringar som spelet fått på spelportalereller via Brynäs IFs hemsida.


 

Milko Tigerstuds

Spelet Tigerstuds producerades 2003 för Milkos Tigerligan. Det fanns tyvärr inget intresse på den tiden att göra mätningar och vi har inte tillgång till statistiken. Men att spelet blivit en oerhörd framgång upptäcker man snabbt om man gör en sökning på Google på Kycklingstuds. Det ger över några tusen träffar som alla är relaterade till spelet. Testa gärna själv!
Det finns även spelare som lagt upp filmer på YouTube för att visa sina talanger i spelet och det har även startas en
Svensk Kycklingstudsliga.

Spelet är ett bevis på att en bra spelidé inte behöver vara krånglig och att långsiktighet lönar sig i längden. Tyvärr sitter många fast i gamla tankebanor och ser kampanjer som något kortlivat. Det beror sannolikt på att man traditionellt arbetat med annonskampanjer i tidningar och TV.
D.vs. medier där man inte har råd att synas jämt, till skillnad mot för på internet där det är i princip gratis att exponera sig.

 

 

Fler framgångsrika spel

Sedan starten 1996 har vi utvecklad över 50 spel för både webben och CD. Du hittar några av dem på vår egen spelportal spelaspelnu.se och en lista på de kunder & varumärken vi arbetat med, hittar ni i menyn under kunder.