Webbspel - Extrude Interactive

Webbspel

 

Varför webbspel fungerar

Spel är underhållning och därför spelar man frivilligt. Underhållning uppfattas helt enkelt inte som reklam utan som ett nöje. Eftersom de som spelar gillar att spela ägnar de också mycket tid åt spelandet. Spelbranschen växer hela tiden och omsättningen för onlinespel och mobilspel beräknas till ca: 2,3 miljarder EUR år 2010 (motsvarande siffra var 699 miljoner EUR 2005).

Spelare som spelar ofta och länge blir självklart väl exponerade för budskapet. Det gäller förstås inte bara när det gäller reklam utan även andra former budskap.

Spelarna hjälper även till med marknadsföringen om spelet håller hög kvalitet. Spelare delar gärna med sig av spel de gillar och skickar länkar till varandra, skriver om det i bloggar eller, om de är duktiga, skryter om sina resultat. Det är med andra ord en tacksam målgrupp bara man kan erbjuda något bra.

Spelarna i dag är företrädesvis ungdomar men alltfler har växt upp med spel så medelåldern stiger. De som är 40 år i dag har haft tillgång till dataspel som unga och för dem är det inget konstigt att spela. Det är mest killar som spelar spel men i USA visar statistik att när det gäller att spela webbspel har tjejerna faktiskt gått om killarna!

 

Tips och råd när det gäller spel

 

Spelidén

Även om spel generellt inte uppfattas som reklam bör spelidén på ett naturligt sätt hänga i hop med budskapet. Dels för att undvika att spelet uppfattas som just reklam men också för att underlätta den undermedvetna kopplingen mellan spelupplevelsen och budskapet.

 

Långsiktighet

Ett webbsspel kan leva länge. Det kostar inget när det väl ligger ute på internet och är spelet bra kommer också ny publik att hitta det under många år framöver. Tänk igenom hur det ska utformas med tanke på livslängden. Se till att budskapet (varumärket) etc. exponeras väl i spelet och undvik kortsiktiga kampanjslogans. Se till att spelet görs i två versioner, en för den aktuella kampanjen och en som sedan kan ersätta den. Det här "tänket" uppskattas inte alltid av reklambyråerna som gärna vill göra nya kampanjer hela tiden och som sitter fast i det gamla där dyra tidningsannonser styr upplägget (där har man inte råd att göra längre insatser).

 

Kvalitet

När det gäller att få ut maximalt av sitt webbspel lönar det sig att satsa på kvalitet. Det betyder inte nödvändigtvis att det måste vara stora påkostade spel. En bra innovativ och men enkel och väl genomförd spelidé kan räcka långt. Det kan också vara frågan om att känna av vilka trender som råder bland spelarna för att ligga rätt i tiden. Spel som uppskattas sprids.


Marknadsför smart

Reklambyråer är vana att tänka tidningar och vänder sig därför gärna även till tidningar när de ska annonsera på webben. Det är självklart inte fel men internetmarknadsföring handlar om mycket mer, det finns många kostnadseffektiva sätt att nå ut. Mer om det hittar du under Marknadsföring i menyn.


Addera enkla mervärden

Tävlingsinstinkten har de flesta av oss mer eller mindre inbuggd i generna. Highscorelistor där man kan spara sitt resultat motiverar därför de flesta spelare. För att öka spridningen kan möjligheten att skicka utmaningar till andra också fungera bra. Extra poäng om man tipsar andra om spelet är ytterligare ett sätt.


Priser

Initialt kan det vara ett väldigt effektivt att dela ut vinster till de bästa spelarna. Man bör tänka på att spelet måste vara skicklighetsbaserat annars kan lotteriinspektionen sätta käppar i hjulet. En annan sak att tänka på är att försvåra fusk. Det finns många olika knep, tex. genom att kryptera kommunikationen mellan spelet och highscorelistan.


E-postadresser

Passa på att utnyttja de e-postadresser som samlas in i samband med att man registrerar sig för highscorelistor eller tävlingar. De är en utmärkt grund för fortsatt kommunikation med besökarna. Både för att berätta om när man lanserar en ny kampanj eller ett nytt webbspel och eller helt enkelt för att nå ut med reklam. Det här glöms tyvärr ofta bort, även om man samlar in e-postadresserna används de sällan trots att det egentligen är väldigt enkelt att lösa.

Som du märker finns det mycket att fundera över i samband med webbspel. Det här är ändå bara en del av det som kan vara avgörande om man vill lyckas med varumärkesbyggande och imagehöjande webbspel. Vänder du dig till oss sparar du mycket tid och får en optimal lösning.

 

Så där, då har både ni potentiella kunder och våra konkurrenter fått lite intressant information att fundera över!